Shiva, santai saja

Genieten van het hier en nu!

Ik heb een big smile op mijn boeg. Ik heb in mijn ankerluik stiekem weer zo zitten lachen, en eigenlijk nog! Ze leren het nooit, of laat ik liever zeggen 'zij' leert het nooit. Mijn Sailor, zoals al wel bekend, is verslaafd aan weerapps met als favorietje Windguru. Oud nieuws maar moet toch weer even gezegd ; ).

Ik zag het al wel aan haar onderlip hoor, die kwam wat meer naar voren en dan weet ik het al. Ze heeft onoverkomelijk slecht nieuws vernomen van de Windguru-fluisteraar . . . . . 'het gaat regenen', 'het gaat waaien', 'het gaat stormen', 'herfstig weer in Nederland voorspeld'!

'Nee he?' hoor ik haar denken en hoe hard ze ook haar best doet om haar onheilsweerbericht voor zich te houden en de Captain er niet mee lastig te vallen, dat is nog nooit gelukt, dus ook dit keer niet : ). Ik houd me zo rustig mogelijk en kan echt mn lachen amper inhouden maar ik doe net alsof ik het allemaal niet gehoord heb.

Vanmorgen werd ik wakker in de binnenhaven van Den Helder Willemsoord. Zo grappig met een sluisje die ik door moest om er te komen. Een verdwaalde zeiler en een parkeerplaats vol met camperaars zorgen toch nog voor enig reuring in het, toch wel erg stille, haventje. Mijn motor wordt gestart, mijn trossen gaan los en ik ben benieuwd waar mijn neus naar toe gedraaid wordt. Nog geen halfuurtje later heb ik door dat de onheilsweerangst van mijn Sailor toch gewonnen heeft en ik voel mijn roer rechtsom draaien richting de sluizen van Den Oever. Ja hoor, de keuze is gemaakt, ik word door mijn Captain vakkundig de overvolle sardientjes-sluis van Den Oever in gemaneuvreerd.

Een schitterende, jammer genoeg windloze, dag op het IJsselmeer. Zo hier en daar een schapenwolkje, en mijn botenhuidje laaft zich aan de zalige zonnestralen. Wat er ook gebeurt, deze topzomerdag pakt niemand ons meer af!

Na een uurtje of wat moet er toch een keuze gemaakt worden. Waar zal ik een haventje induiken vanmiddag? Hindeloopen? Makkum? Of toch het, voor ons drietjes onbekende Workum? Een tip van Yvet en Stijn van de Amuse (mijn beste botenvriend) die mijn Crew ten strengste heeft geadviseerd dit elfsteden-stadje dit keer echt niet over te slaan. 'Doorvaren hoor, tot aan het kleine binnensluisje!' 'Daar is het leuk en vermakelijk'. En zo getipt zo gedaan! Rond 16.00 uur meer ik aan in het pittoreske havenkommetje van Workum, achter een viertal dikgestapelde bruine-vloot charters waar het een gezelligheid van jewelste is.

In de kombuis ruikt het naar gebakken roerei met tomaten en paprika, in de kuip heerst een tevreden rust. Ik geloof dat de gemoederen wel weer tot rust zijn gekomen en er weer volop ruimte is om te genieten van het hier en nu. Wat er morgen op het weerprogramma staat zien we dan wel weer, voor nu is het helemaal goed zo! Ik houd het roer hier wel even recht . . . .

Happy sailing greetz,

Shiva

Reacties

Reacties

Lonnie

Smullen weer dit verhaal. Echt grappig hoe jullie zeilen op je gevoel, en in het hier en NU. Succes morgen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!