Shiva, santai saja

Voor anker in de stilte

Zo’n dag met een gouden randje, zoals ik ooit Tim tegen zijn vader hoorde zeggen na een dag mee te hebben gezeild met mij en mijn Crew op het Markermeer. Een strakblauwe lucht, zomerse temperatuur, al zeilend naar een heerlijk plekje om voor anker te gaan. Een verkoelende plons en de dag heeft dat gouden randje gekregen.

Sinds die keer hebben wij deze uitspraak van Tim overgenomen. Een dag met een gouden randje. Dit weekend is een weekend met een gouden randje. De motor loopt weer als een zonnetje, de keerkoppeling is weer superhappy, de genua vangt de wind in vol ornaat. Ik zweef zowat, soepeltjes glijdend door het al wat warmere Markermeerse water.

In de verte zie ik ze al liggen, de magnifique Marker Wadden. Fantastisch stukje Hollands natuurtrots. Weliswaar aangelegd, maar zo natuurlijk, zo wonderschoon, een waar vogelparadijs. En dat is wel te horen ook. Op kilometers afstand hoor je het gekwetter en geschreeuw van wel duizenden vliegende en zwemmende vrienden. Dat ze happy zijn is te zien, te horen en te voelen. De natuur weelt hier tierig. Met zo hier en daar een aangelegde vlonderbrug, mooie zandgrindpaden door een beperkt deel van de eilanden omdat deze eilanden eigenlijk speciaal zijn aangelegd voor alle vogels en dieren voor wie het hun natuurlijke habitat mag zijn.

De Captain heeft een mooi rustig ankerplekje gevonden aan de westzijde van het eiland en de Sailor zet mijn keerkoppeling in zijn achteruit . . . Het anker bijt in het zand en yeps ik lig vast! Dit wordt genieten!

Nog geen uurtje later wordt er wat gerommeld in mijn vooronder en ja eindelijk, mijn kleine vriendje Sami Mawon wordt aan dek gehesen. Sami Mawon is vernoemd naar het wereldberoemde antwoord dat de lieve paps van mijn Sailor altijd gaf als mijn Crew hem iedere avond om 18.59 uur belde om te vragen hoe het met hem ging. ‘Sami Mawon’ was steevast zijn antwoord wat zoveel betekent als ‘hetzelfde als gisteren’. Daarmee bedoelde hij ‘gewoon goed, precies zoals ik me gisteren ook voelde’. En daarmee liet hij zijn tevredenheid blijken in het moment. En dat is precies wat Sami Mawon voor mijn Crew betekent ‘tevreden in het moment’.

Met een spiksplinternieuwe buitenboordmotor tuft Sami er vervolgens met mijn Crew vandoor richting het goudgele strand van het eiland. Met de pootjes in het water wadend, zie ik ze even later, diep in en uitademen. Ja dit is zo’n dag met het gouden randje van Tim!

Sami Mawon, Santai Saja!

Shiva


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!