Shiva, santai saja

Bye bye England!

Na honderden keren de Windguru gribfiles op de vrolijk-paarse Macbook geanalyseerd te hebben, na even zovele keren de Navionics app op de nagellak-rode iPad (waarop mijn crew dagelijks haar dagtrips uitstippelt) uitgeplozen te hebben en na nog vele keren meer met elkaar te hebben overlegd hoe ze hun mini-wereldreis zullen vervolgen is dan gisterochtend om 07.00 uur toch de beslissing gevallen. Boehoe, ze kiezen voor hun stressless motto santai saja (wat zoveel betekent als ‘kalmpjes an’) en voor hun zeer verstandige motto safety4all.

Bye bye beautiful Ramsgate! Bye bye lovely England! Met een minimieme vaart vanwege de tegenstroom nemen mijn Captain en Sailor met tranen in hun ogen hartstochtelijk afscheid van awesome England. Deel 1 van de reis zit erop. Misschien eerder dan gepland, wat hadden ze graag nog langer gebleven. Misschien nog de Oostkust willen doen met Ipswich en Lowestoft. Maar de afwegingen rondom het weer, de windrichting en windkracht hebben de doorslag gegeven. Ook ik kijk nog een laatste keertje achterom om in de verte de White Cliffs langzaam te zien verdwijnen achter de de enorme donkerblauwe vlakte die zee heet. We’ll be back!

De overtocht gaat inderdaad santai saja en mijn motor mag weer een grote steen bijdragen aan het geheel. De shipping lanes met de wereldjoekels van vrachtschepen crossen we safe and smooth over om dan in de verte de skyline van Calais alweer op te zien doemen. Dichterbij en dichterbij komt nu ook de lijn van de Belgische kust op ons netvlies. En ja daar zie ik de havenpoorten van Nieuwpoort al. Op naar een veilig plekje waar ik even heerlijk mag uitrusten van een enerverende en avontuurlijke week in Engeland. Deel 2 van de reis is begonnen . . .

To be continued . . .

Lonnie

*Zucht*.... .. Van verlichting ;) de overtocht terug is gelukt!