Shiva, santai saja

Als Hemelvaart en bevrijdingsdag samen vallen . . .

Kriebels in mijn buik. Borrels in mijn kiel. Ik heb er zin in! Heel veel zin in! Al sinds november vorig jaar heb ik mogen uitrusten van een het heerlijk zeilseizoen van 2015.

En nu is het dan weer zover. Mijn kajuit is gerestyled, mijn slaapkooi is voorzien van nieuwe matrassen. Mijn dek is geschrobd, mijn kuip glanst als een pas gepoetste spiegel.

Klokslag half tien wordt mijn motor gestart. En wat denk je? Ik loop weer als een zonnetje. . . . Mijn captain deelt nog wat instructies uit aan zijn sailor, die nog een beetje onwennig op het dek staat te dralen. Whaaaahhhh, welke touwen moet ik nou eerst losmaken? En welke moet ik op de hand nemen? Hoor ik haar zenuwachtig vragen. Voor de honderd-en-tiende keer legt Captain Paul weer geduldig uit hoe het zit met de wind en dat het losmaken en op de hand houden van de touwen met de windstand te maken heeft. Blijkbaar zijn de hersencellen van mijn sailor niet op dit soort technische kennis ingeregeld.

Desalnietteplus walst mijn boeg gracieus de box uit en eindelijk daar zie ik het open water van de Gouwzee. Waaaaaauuuuuuwwwwww! Een pastelblauwe hemel opgesierd met wittige krijtstrepen en van die dunne rimpelingen in het donker-donkerblauwe water. Mijn botenhart giegelt van geluk!

Eenmaal de harinkjes van Marken en Volendam voorbij, zwaait de sailor mijn boeg richting het Noorden. De zeilen genieten met volle teugen van het heerlijke briesje en duwen mij in een santai saja tempo richting de sluizen van Enkhuizen (hihi, rijmelarij ten top). Windje zakt tot onder de tien, motor er toch maar bij dan. Niks erg, dat gebroem is ook best rustgevend (NOT!)

Mijn crew geniet big smilend van het overweldigende vakantiegevoel. Wat een fantastische en stralendzonnige Hemelvaart-Bevrijdingsdag. De lange broeken zijn al ingeruild voor de afgeknipte variant en de truien zijn diep in het koffertje verstopt om plaats te maken voor een wat luchtigere versie bovenkleding. Het voelt alsof mijn crew en ik gisteren nog samen op pad zijn geweest. Het vertrouwde Santai Saja gevoel verbindt ons drietjes als de allerbeste hartsvrienden.

Als een vrolijk zeilende zonnetje vaart mijn Captain mij, na een meer dan heerlijke dag op het water, de kleine jachthaven van Den Oever in. It’s good to be back @ IJselmeer!

Cool

Reacties

Reacties

Lonnie

Heerlijk om mee te "varen" op de deining van de golven...Fijne dag!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!