Shiva, santai saja

Over zeevissen, zadelpijn en zalige spagetti. . .

Zeevissen voor gevorderden

Nadat we vorig jaar al flink geoefend hadden met de toen, eveneens op Texel gekochte, zeevishengel, waren we het ook dit jaar weer aan onze stand verplicht om de hengel uit het vooronder te diepen. Eerst nog wat pieren scoren (van-die-dikke-engerds- kronkelend-in-zo’n-frietbakje-verpakt-in-krantenpapier-en-waar-je-gele-vingers-van-krijgt-als-je-ze-aan-de-angel-rijgt). ‘Ja, doe maar zes van die dikkerds’ hoor ik Paul tegen de verkoper zeggen. Je ziet die verkoper denken, ‘och hemel, daar heb je weer twee van die zielepoten die nog nooit gevist hebben’. Braaf loopt het hulpje van de verkoper naar achter in de winkel om uit een immense ton zes piertjes te plukken. Afijn, we kunnen op pad.

De eerste twee pieren worden professioneel aan het angeltje geregen en vol geduld wachten we tot die ons beloofde zeebaars, schol of bot onze pier niet kan weerstaan. Eerste pier, weg, geen zeebaars. Tweede pier, weg, geen schol. Vol ongeduld besluiten we om de laatste vier pieren gewoon tegelijkertijd aan al die angeltjes te doen. Als nu die vissen nog niet willen happen. . . . . Yeahhhh gelukt, we hebben ‘bot’ gevangen, again. . .

Zadelpijn

Texel beleven op de fiets, die ervaring wilden we niet missen. Een gewone fiets is veel te saai natuurlijk dus besluiten we om onze Texelse fietstocht op een tandem te maken. Briljant! Met een loszittend stuur en een rammelende kettingkast gaan we enthousiast van start. Het uitzicht is fantastisch, tenminste volgens Paul, want ik zie niet veel achter die enorm stoere rug. Als een hijgend pakpaard trap ik gehoorzaam mee en tegelijkertijd volg ik op mijn iPhone waar we op de, met de fantastische app BeleefRoute, uitgezette route zitten. Prachtige weggetjes langs de vele schapen, de Texelse Pluktuin, de Skuumkop Brouwerij, naar Den Burg. Daar op jacht naar dat heerlijke kruidenbittertje Tesselse Schade, gevonden natuurlijk. Even lunchen met heerlijke lamskroketten en brood en hop de tandem weer op.

Auwwwwww, mn kont! En we zijn pas op de helft

Wink

‘Huh, we moeten hier rechtdoor hoor Paul’ roept Liek van achter als Paul ineens het scheefzittende stuur naar links gooit. ‘Nee hoor’ zegt Paul onschuldig, ‘we nemen de alternatieve route langs zee’, ‘die is veel mooier’. ‘Maar de route zegt dat we eerst nog naar Den Hoorn moeten fietsen’ zegt Liek. ‘En mijn kont zegt dat het zin heeft in een biertje op de boot

Laughing
’ zegt Paul triomfantelijk. En zo geschiedde. . .

Zalige spagetti al frutti di mare

En dit recept willen we onszelf, maar zeker ook jullie niet onthouden. Het betere gapwerk (stiekem gepikt van een restaurantje aan de kade van de Scheveningse haven). Overheerlijk, als je tenminste van spagetti houdt, en natuurlijk van schaal- en schelpdieren. Nadat we het recept in Oostende al eens hadden uitgeprobeerd, maar waar het toen monsterlijk mislukt is wegens de verkeerd ingekochte ingredienten op de visafslag (we hadden mosselen in zuur en nepgamba’s gemaakt van geperst surimivlees

Frown
gebruikt), hebben we het recept op Texel in de revanche gegooid. Met een subliem resultaat! (Arrogantie is hier geheel op z’n plaats, sorry mensen. . . .)

Marineer de gepelde gamba’s (liefst lekkere grote) met wat knoflook. Fruit vervolgens minimaal 3 tenen geperste knoflookteentjes aan in wat olijfolie. Voeg daar de inhoud van een blikje tomatenpuree aan toe. Even verder fruiten en daarna snel de gemarineerde gamba’s toevoegen. Bak de gamba’s totdat ze rose zijn maar nog wel knapperig zijn. Blus het geheel af met een slok witte wijn en voeg een visbouillonblokje toe. Voeg de mosselen toe en kook de mosselen tot ze gaar zijn en laat de saus inkoken tot gewenste sausdikte. Voeg als laatste de al dente gekookte spagetti (half visbouillonblokje in het kookwater doet wonderen voor de smaak) toe en hussel de gamba’s en mosselen door de spagetti heen. Eet smakelijk!

Ps: vooral geen geraspte kaas over dit gerecht strooien, eeuwig zonde!