Shiva, santai saja

Tropisch genieten aan de Belgische kust . . .

We kunnen het gewoon niet geloven. . . het is zomer! Echt zomer! Iedere dag weer een vrolijk schijnende zon en heerlijke zomerse temperaturen. Genieten!

En als het dan echt zomer is geworden en je hebt de mogelijkheid om die zomer aan de Belgische kust door te brengen, dan is dat een kans die je zeker niet moet laten schieten. Wat een feest om hier te zijn. Oostende waar je nog de ouderwetse, vergane glorie badplaatsen-energie voelt en Blankenberge waar de tijd het klokje wel heeft laten doortikken.

In de haven van Oostende wordt je 'hartelijk' verwelkomd door de meest markante havenmeester die we ooit zijn tegengekomen, Robert. Robert is zo markant dat hij zelfs beschreven wordt in de Vaarwijzer. Vanaf 7 uur 's morgens hoor je zijn snerpende stem al door de haven galmen. Hij weet precies welke boot net aangekomen is, nog niet betaald heeft, wie waar ligt en wie wanneer vertrekt. Iedereen kent m en iedereen maakt een praatje met hem. Wij waren zo ongeveer de enige, volgens Robert, Nederlanders die voor het eerst in de haven van Oostende waren binnen gestreken. Met Robert valt niet te spotten, hoe bralbakkeriger je je gedraagt hoe harder Robert je aanpakt. Fantastische kerel!

Dan loop je vervolgens Oostende in, we hadden er geen idee van dat Oostende zo'n grote stad was by the way, en val je midden in de Paulusfeesten voor de Paulus Petrus Kerk. Toeval bestaat niet! Blijkt de stad al sinds de 70er jaren 7 dagen lang de verjaardag van een beroemde Oostendenaar te vieren die eigenlijk met Kerst jarig had willen zijn ofzoiets. Iedereen met kerstmutsen op, aan de gluhwein en overal kerstballenslingers, en dan 30 graden op de meter. Voor ons onbekende, maar voor de Belgen bekende Belgische Jantjes Smits en Fransjes Duits schallen door de microfoon en brengen de feeststemming er goed in. Heel Oostende is uitgelopen en de pleinen staan vol met deinende feestvierende mensen. Magnifique!

Als we dan na 4 dagen ons eindelijk los kunnen rukken van het heerlijke vakantiegevoel in Oostende besluiten we om nog een nachtje in Blankenberge door te brengen om nog even na te kunnen genieten van de gezellige Belgische kust. Aangekomen in de relaxte haven van Blankenberge begint de zon weer onwaarschijnlijk te schijnen, komen we erachter dat ook Blankenberge een superleuke badplaats is en besluiten we standtepede dat we hier nog een extra dagje door willen brengen. We kunnen gewoon geen afscheid nemen van zomers Belgie. . .

Martijn en Elise

Klinkt über gezellig! Amai, wel zonde dat al het duinlandschap plaats heeft gemaakt voor hoogbouw in la Belgique. Ah wel ik zeg: Bier!