Shiva, santai saja

Zon, zee en zeehondjes. . .

Het bestaat! Het bestaat echt! Een echte zonnige zomerdag in Nederland!

6 uur 's ochtends, je ziet de zon aan een strakblauwe lucht opkomen. In de verte een eiland, Texel, relaxt gelegen aan de horizon. Wachtend op hoog water om zuidwaarts af te kunnen zakken. En als je dan midden (nou ja midden

Wink
, 2 zeemijlen uit de kust) op zee zit en je ziet ineens een rond, glad kopje met twee grappige kraaloogjes boven het water uitsteken. . . dan weet je dat het bestaat. Een dag met een gouden randje is begonnen!

Vanaf zee lijkt Nederland op een heel groot eiland. De duinranden van Noord-Holland, de stranden van Bergen en Egmond. De stranden moeten vol gelegen hebben, maar vanaf zee zie je dat eigenlijk niet eens. Vanaf zee zou Nederland, op een dag als gisteren, ook een eiland in de Middelandse Zee kunnen of een van de Antillen kunnen zijn. Zelfs de zee was prachtig donkerblauw, diep donkerblauw.

Heel relaxt hebben we ons gisteren door Shiva naar IJmuiden laten brengen. Als twee luie vakantiegangers lagen we in de kuip en op het voordek. Doordat de stuurautomaat nu werkt is het niet eens meer nodig om ook daadwerkelijk aan het roer te zitten. We kunnen dus allebei heerlijk luieren, luieren en nog eens luieren. Jammer genoeg

Wink
moet er wel altijd minimaal een van ons wakker blijven om het andere 'botenverkeer' op het water in de gaten te houden. Maar op zee is dat heel anders dan op het Marker- of IJselmeer. Daar zeilen de boten kriskras richting alle plaatsjes van Noord-Holland en Friesland heen en weer. Op de Noordzee zeilen de boten of naar het zuiden of naar het noorden. Veel relaxter dus.

En als we dan ‘s avonds, als klap op de vuurpijl, op onze mini-teeveetje in de kuip, zien hoe de Nederlandse hockeydames een gouden medaille winnen dan is de dag met het gouden randje compleet. Geluk bestaat!

Martijn en Elise

C'est Formidable!