Shiva, santai saja

Op naar de ‘dikke bries’ . . .

Onthaasten en je hoofd leeg maken, dat is wat je doet als je op een zeilboot stapt met ons. We lezen wat af, we turen wat af, we slapen wat af. Gewoon lekker staren naar al wat te zien is op het water, soms wat rimpelingen, soms een soort fluwelen glooiingen, en soms ook wat hogere golfjes, wat heftiger wind. Dan moet je effe je kop erbij houden, dan moet je er even voor zorgen dat je de goede koers houdt en dat de zeilen goed staan. Maar als dat allemaal weer goed voelt en we weer met een lekker vaartje over dat IJsselse Meer heen knarren, dan komt dat onthaasten weer, dan voel je weer dat je hoofd leeg gewaaid wordt. Dan kun je weer verder met het turen, lezen en slapen.

Het heeft wat weg van wintersporten, dat zeilen. In Oostenrijk heb je de wintersportplaatsjes met de vele Intersport-winkels met allerlei ski-benodigdheden. Hier in Nederland heb je de vele watersport-winkels met allerlei watersport-benodigdheden. Tijdens een wintersportvakantie vertrek je zo rond half 10 richting skilift, tijdens een zeilvakantie begin je zo rond half 10 de boot zeilklaar te maken. Na een lekkere dag skien sluit je de dag af met een lekkere gluhwein, bier of choco-rum tijdens de après ski, na een lekkere dag zeilen sluit je de dag af met een lekker biertje of een roseetje in de kuip tijdens ‘happy hour’ . Datzelfde gloeikop gevoel na een dag buiten zijn, diezelfde verbrande kleur op je gezicht na een dag teveel zon op je knar.

En dan, na dat biertje en roseetje ff lekker een hapje eten. Vanavond was dat wel heel erg leuk in het restaurantje hier bij de haven van Den Oever. De Dikke Bries, Oud Hollandse nostalgie. De Zangeres zonder naam en Marco bakker hangen aan de muur, Elvis, de Everly Brothers en meer van die ouwe hippie-shit schallen door de boxen. En overheerlijke en veel te grote porties met spare-ribs en schnitzels komen op grote borden voor ons te staan. Afijn . . . . het was een heerlijke dag!

Happy Greetzzz

Kapitein Paul & Bootsvrouw Liek