Shiva, santai saja

Van Monnickendam naar Enkhuizen. . .

Als we wakker worden zien we dat een strakblauwe lucht ons door onze slaapkamerraampjes toelacht. Na een bizar slechte zondag lijkt het zonnetje ons vandaag wel te willen trakteren op een mooie dag.

Er is niets heerlijkers dan in de vroege ochtendzon, met een boekje, op het dek zitten en te genieten van de stilte en het gekwaak van de eenden en het geschreew van de meeuwen. Dit gevoel heeft ervoor gezorgd dat de Shiva er gekomen is!

Vandaag staat een trip naar Enkhuizen op het programma, zo’n 20 mijl waar we zo’n 4 a 5 uur over denken te gaan doen. Met zon vertrokken, maar helaas, na een uurtje ofzo besluit de zon toch maar weer even te verdwijnen. De wind wil niet echt aantrekken, we blijven steken op 5 knopen per uur (windkracht 1-2). Na een paar uurtjes dobberen besluiten we de motor er toch maar bij aan te zetten en hups daar suizen we met een dikker vaartje het Markermeer over. Het is opvallend rustig op het water, alsof de vakantiegangers echt bar en bar genoeg hebben van het echte Hollandse zomerweer.

Vlak voordat we bij de ‘Krabbersgat-sluizen’ (dijk van Enkhuizen naar Lelystad) aankomen besluit de hemel nog even flink open te gaan. Net op tijd hijsen we onszelf in de heerlijk (NOT!) zittende zeiltuinbroeken en onze regenjacks, brrrrrr en het is nog koud ook. De sluis zit prop en prop vol, waar komen ineens die boten vandaan? Alles gaat goed in de sluis, we hebben niet eens stresss, voor het eerst sinds onze gezamenlijke zeilervaringen. Een superplekje toegewezen gekregen van de havenmeester in de Compagnieshaven van Enkhuizen, dank je wel meneer.

Zelfs de buienradar weet niet meer wat er met het weer in Nederland aan de hand is. Als we de buienradar raadplegen om te checken of we onze regenjacks nou wel of niet aan moeten trekken voor een kort wandeltochtje door Enkhuizen geeft de radar aan dat het droog zal blijven. NIET DUS!!!! Zeik en zeiknat arriveren we weer op de boot en op dat moment besluiten we dat we geen stap meer buiten de boot zetten vandaag. Joggingbroeken aan, fleecevesten aan, verwarming op volle toeren, de regen kan van ons vandaag effe het dak op. . . . .

Rainy Greetzzz

Paul & Liek

Elise

Aaaaaaaaaw te errug gewoon! Jullie worden op de proef gesteld! Wij nemen vrijdag gewoon droog weer mee!!!