Shiva, santai saja

Overgoten met champagne vaar ik uit. . . .

Half zeven 's morgens hoor ik de wekker afgaan. Langzaam komt er wat leven in de brouwerij.

Om half acht staan de drie bemanningsleden op de voorpunt van mij, met een dikke champagnefles (gekregen van Maud en Ruud, ouders van Liek) en al. 'Shiva, we wensen je een behouden vaart', dat waren de woorden die uitgesproken werden toen ik overgoten werd met het goddelijke vocht dat champagne heet. Voor alle drie de bemanningsleden een dikke slok na en daarna de trossen los!

Daar ging ik, eerst over het Haringvliet, langs Hellevoetsluis naar Stellendam. De eerste beproeving, de sluizen naar de Noordzee, stresssssssss! Maar het aanleggen in de sluis ging prima. De sluis lag weliswaar over- en overvol maar met de boegschroef is het toch wat makkelijker aanleggen dan zonder. Shittie, bij het wegvaren uit de sluis komen we erachter dat de boegschroef het niet meer doet. Hoe kan dat? Hoe is het mogelijk, het touw waarmee ik vastlig aan de wand van de sluis is bij het inhalen in het water gevallen en heeft zich om de boegschroef gewikkeld. Echt balen! Nu kan mijn boegschroef niet meer gebruikt worden. Er zal toch echt iemand het water in moeten springen om dat touw uit mijn boegschroef te peuteren. . . . . . . . boehoe, 3 x raden wie dat geworden is. . . . . . . goed geraden: Paul natuurlijk!

Afijn, na een frisse duik (water is niet warmer dan 11 graden) heeft Paul het touw in een poep en een scheet uit de boegschroef gekregen. Noordzee here we come. . . . .

My goodness, wat een wind!!! Hadden we dat besteld? Windkracht 5 met uitschieters naar 6. En dan ook nog precies de wind tegen. Dat wordt heftig. En dat werd het. Zeilen strak in de wind, flink schuin, midden op de noordzee, 10 mijl uit de kust, wat een avontuur.

En dan de gevreesde Eurogeul met containerschepen die op mammoettankers lijken. Om die geul over te steken is toch wel een spannende aangelegenheid. Ik lijk wel een miniscule notedop vergeleken bij al die joekels van containerschepen en olietankers. Het oversteken van de geul lijkt op een soort russisch roulette. Let's go en we zien wel waar het 'schip strandt' . Maar ik heb het gered. Op naar Scheveningen!

Het is Hemelvaartdag en natuurlijk ligt de Scheveningse plezierjachthaven bom en bomvol. Vierdubbeldik leggen we aan met dikke wind, maar het is ons gelukt. Etappe 1 zit erop! We kunnen even gerust adem halen. . . . . .

Greetzzz

Shiva

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!