Shiva, santai saja

Mijn eerste echte weekend op het water. . . .

Eindelijk was het dan zover! Dit weekend ben ik echt in training gegaan.

Vrijdag hebben Paul en zijn bemanning (Yvette en Hedwig) mij eerst richting Middelharnis gevaren omdat er helemaal bovenin mijn mast een 'touwtje' was vastgelopen waardoor mijn 'fok' niet gehesen kon worden. De weersverwachting voor afgelopen vrijdag was ronduit slecht met regen en wolken en wind. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als het weer gewoon toch lekker haar eigen gangetje gaat. Met een straf windje weliswaar, maar met lekker het zonnetje op mijn bol, zijn we naar Middelharnis gevaren. Aldaar is de dienstdoende meneer daar in mijn mast geklommen en heeft mijn masteuvel vakkundig verholpen. Jippie!!!!!

Zaterdagmiddag is mijn ouwe 'baassie' nog even langsgeweest om Paul te leren hoe de zeilen vastgemaakt en gehesen moesten worden. Fantastisch dat hij dit nog voor ons wilde doen. Jan, bedankt!

Terwijl Jan en Paul druk doende waren met mijn zeilen, was er binnen in de kajuit ook van alles aan de gang. Ik zag Liek knippen en plakken met tweezijdig (extra strong) tape om handdoekhaakjes, een klok en een wc-rolhouder op te hangen (plakken dus eigenlijk). Kleng, kadoeng, beng! Alles kwam net zo hard weer naar beneden gezeild. Maar Liekie zou Liekie niet zijn als ze het gewoon nog een keer zou proberen. Afijn, twee taperollen, een pak buddies en een kapotte fotolijst verder, liggen de haakjes nog steeds los op een bank. Is gelukkig de klok wel blijven hangen, en wonder boven wonder de wc-rol houder ook. Volgende keer toch maar schroefjes meenemen . . . . .

Zondag was het dan echt zover. Mijn zeilen worden gehesen! Nou ja zeilen, alleen het voorzeil (fok) hebben Paul en Liek uit kunnen zetten omdat het ongelooflijk hard waaide. Het waaide zo'n 25 tot 30 knopen en dat loopt toch wel tegen de windkracht 5 met windstoten naar 6. Eigenlijk de grens van wel of niet uitvaren. Maar ze hebben het gedaan hoor en ik liep als een zonnetje. Zowel mijn motor liep lekker, maar met het fok erop ging het ook heel soepeltjes.

Mijn kapitein moet alleen nog een pietsie oefenen met manouvreren in en uit de box, want die palen die er staan, die andere boten die ook nog in de haven liggen, ahum, die hebben toch niet zo'n zin in al die krasjes en deuken. . . . komt allemaal goed Paul, al doende leert men!

En met Hemelvaart dan de grote overtocht. Dan word ik door Paul, Yvette en Liek naar mijn thuishaven in Monnickendam gevaren. Zonder al teveel tegenslag van het weer kunnen we in twee dagen naar Monnickendam komen, als het weer een beetje tegenzit dan hebben we nog twee dagen speling. Ik ben er klaar voor! Nu mijn bemanning nog. . . . .

Happy & sunny greetzzz

Shiva

Reacties

Reacties

Matroos Martijn & Dekzwabber Elise

Wij hebben er alle vertrouwen in dat je heelhuids Monnikendam binnenvaart

yvette

Nou Shiva,

Je voelt zo stevig en solide aan maar ook met je bemanning gaat het goedkomen.
Ik heb er iig heel veel zin eb vertrouwen in dat het een mooie tocht gaat worden.....

Tot morgen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!